Jumaat, 21 Mei 2010

TUTORIAL EXCEL FORMULA =IF() [AUTO FILL NUMBER]

Kali ini aku tunjukkan cara simple bagi senarai nombor di bahagian BILANGAN. Dengan merujuk di foto aku biasanya hanya perlu isikan kolum nama sahaja. Kolum bilangan tu aku setkan formula dulu.

Aku rasa foto di bawah mungkin sudah jelas untuk korang. Selamat mencuba.
Klik foto di bawah kalau tak jelas.





Formula yang terlibat ( dalam cell B17 - B20 ):-
  • =IF(C17=0,"",1)
  • =IF(C18=0,"",B18+1)
  • =IF(C19=0,"",B19+1)
  • =IF(C20=0,"",B20+1)

2 ulasan:

Unknown berkata...

Salam. Macam mane klau nk masukkan formula pengiraan caruman kwsp berdasarkan jadual caruman. Sbb klau ikutkn jadual tu, caruman akan ikut range gaji. Klau guna formula 11% x Gaji/upah dlm excel, akan ada beza RM2-3. Ada solution x?

padukakerol berkata...

sori boss lama sangat baru nak reply.
penah gak try nak buat tapi still tak lepas.
btw, aku nak try gak sampai bole.. insya-Allah.

Senarai Lain² Blog/Web